Personalisatie

Er zijn een groot aantal platforms die ondernemingen in staat stellen om oplossingen te vinden voor bijvoorbeeld inkoop- en uitgavenbeheer, online marketing campagnes en zoveel meer.

Software die adviseert welke investeringen die voor u op offline vlak interessant kunnen zijn om uw visibiliteit te vergroten heb ik nog niet gevonden. Hierop wenst Promoz in te spelen en te adviseren welke keuzes u het meeste rendement kunnen opleveren.

Voordat ik diep in de b2b personalisatieruimte ga. Zal ik beginnen bij de basis, namelijk de marketing funnel.

Wat is de marketing funnel?

Het is een set van stappen of stadia die de reis van de klant in kaart brengen. De reis van de klant begint vanaf de eerste kennismaking met uw bedrijf tot uiteindelijk een mogelijkse aankoop of samenwerking met uw bedrijf. De verschillende contactpunten en stappen worden omschreven in de marketing funnel.

Marketeers kijken naar de marketing funnel om de marketingstrategie te definiëren en te verbeteren.

 Waaruit bestaat een marketing funnel dan?

Het bestaat uit marketingcampagnes, maar de marketingcampagnes worden niet zomaar willekeurig gelanceerd. Het volgt een vooraf gedefiniëerde strategie. Het begint bij de top namelijk bij Lead Generation waar de marketeers bewustwordingscampagnes op touw zetten om die individuen bewust te maken van het bedrijf.

Marketeers voeren het uit door middel van campagnes zoals blogs, evenementen, betaald zoeken en sociale media. Zodra een individu interesse toont of op de website terecht komt en bijvoorbeeld een stukje content download. Hierna wordt de klant verder naar beneden gebracht in de funnel. Daarna wordt hij in een proces gezet voor lead nurturing waar de marketeers zeer specifieke inhoud hebben gericht op de interesses van de klant bvb:  nieuwsbrieven, webinars, e-mails, etc.

Wanneer de klant zich ten slotte heeft geëngageerd met de intentie om aan te kopen kunnen we ze uiteindelijk evalueren als potentiële aankopers.

 Waarom relatiegeschenken of personalisaties?

Naast de online marketing funnel kan u ook offline verschillende campagnes starten om de visibiliteit van uw bedrijf te vergroten. Dit kan zijn door textiel met bedrijfslogo maar ook door het personaliseren van de bedrijfswagens. Vaak wordt de doeltreffendheid van deze campagnes ondergewaardeerd. Het bestickeren van een bedrijfswagen is ten op zichte van online campagnes veel voordeliger. Daarnaast zorgt het ook voor meer herkenbaarheid.

De dag van vandaag is het zeer belangrijk om zowel on- als offline aanwezig te zijn.

Hoe optimaliseren we de marketing funnel?

B2B personalisatie wordt gebruikt om de marketing funnel te optimaliseren. B2B personalisatie is niet alleen het plaatsen van iemands gepersonaliseerde naam op een marketing e-mail. Het is meer dan dat. Het gaat erom hoe de organisatie de klant in zijn reis begeleid bij elke stap op basis van het gedrag van de klant. Afhankelijk van het gedrag van de klant worden mails en andere campagnes gepersonaliseerd waarbij andere zaken of klemtonen benadrukt worden. B2B personalisatie kan worden toegepast op relatiegeschenken, textiel, webcontent, accountgebaseerde marketing, e-mail en zoveel meer. Wat vervolgens invloed kan hebben op leadgeneratie in de verkoop.

B2B-personalisatie

Als het gaat om B2B, is uw website een belangrijke indicator voor het starten van een relatie bij een potentiële klant. 70% van de consumenten hebben aangegeven dat de website van een verkoper de meest significante manier was om een aankoopbeslissing te nemen, maar hoe kunt u hun aandacht trekken wanneer de meeste websitebezoekers minder dan 15 seconden op uw site doorbrengen, dat is waar personalisatie en herkenbaarheid kan helpen. Door het personaliseren van uw site, relatiegeschenken, textiel zorgt u voor meer herkenbaarheid waardoor klanten sneller aan u zullen denken. Bij het personaliseren van uw bedrijf voor doelgerichte groepen kunt u overwegen om deze vijf stappen te nemen:

- Controleer de inhoud van uw website. U denkt nu misschien dat u meer content nodig hebt. Terwijl u mogelijks meer gepersonaliseerde content of offline herkenbaarheid nodig heeft.

 

- Meet en analyseer wat op dit moment werkt. Door na te kijken waar u nu de meeste klanten uit haalt is het soms mogelijk reeds te bepalen wat voor u het meeste zal opbrengen. Ga verder dan traditionele metingen zoals paginaweergaven, kliks. Stel nieuwe klanten de vraag hoe ze uw bedrijf ontdekt hebben.

 

- Probeer quick wins te identificeren. Soms is het veranderen van een call-to-action of een website headline alles wat u nodig heeft om bepaalde segmenten aan te spreken. Indien enkele medewerkers reeds een bedrijfswagen gebruiken kan een sticker al veel herkenbaarheid creëren. Indien u kennissen heeft die langs een drukke weg wonen kan een uithangbord met een actie of contactgegevens al genoeg zijn extra om klantaanvragen te ontvangen.

 

- Probeer niet alles in één keer te doen. Overweeg om een project roadmap te maken. Fase één kan gewoon het personaliseren van de website en mailings zijn. Als u ziet welke segmenten het beste presteren, ga dan naar fase twee door content te creëren die is afgestemd op uw branche met hoge relevantie. Zo kunt u op een gratis manier al meer klanten naar uw website lokken.

 

- Uiteindelijk moet u de optimalisatie toepassen. Voer AB-tests uit om te begrijpen welke berichten bij uw doelaccounts passen. Door een profiel gebaseerde benadering van personalisatie toe te passen.

Conclusie

Personalisatie is op veel vlakken mogelijk en een meerwaarde voor het bedrijf. Idealiter gebruikt een bedrijf zowel on- als offline communicatie om een zo groot mogelijk bereik te hebben. Op het vlak van offline communicatie kan Promoz u adviseren om uw herkenbaarheid te vergroten.